Объркан номер на фактура в ДДС дневници

Предполагаме следната фактическа обстановка: доставчик от България е издал фактура на получател от България. И двамата са регистрирани по ЗДДС. Фактурата е издадена правилно, без допуснати грешки или поправки и съдържа съответните реквизити:

  1. наименование на документа;
  2. пореден десетразряден номер, съдържащ само арабски цифри, базиран на една или повече серии в зависимост от отчетните нужди на данъчно задълженото лице, който идентифицира фактурата уникално;
  3. дата на издаване;
  4. име и адрес на доставчика;
  5. идентификационен номер по чл. 94, ал. 2 на доставчика,
  6. име и адрес на получателя по доставката;
  7. идентификационен номер по чл. 94, ал. 2 на получателя
  8. количеството и вида на стоката или вида на услугата;
  9. датата, на която е възникнало данъчното събитие на доставката, или датата, на която е получено плащането;
  10. единичната цена без данъка и данъчната основа на доставката, както и предоставените търговски отстъпки и намаления, ако те не са включени в единичната цена;
  11. ставката на данъка,
  12. размера на данъка;
  13. сумата за плащане, ако тя се различава от сумата на данъчната основа и на данъка;

Получателят при въвеждане на фактурата в дневника за покупки е допуснал грешка и е въвел неправилен номер. Доставчикът е въвел правилно фактурата в дневника за продажби. Какво следва?

Объркан номер на фактура

При извършване на проверка на получателя ще се установи, че в дневника за продажби на доставчика няма фактура с такъв номер каквато има в дневника за покупки на получателя. Ако в дневника за покупки случайно е написан съществуващ номер от фактурите на доставчика, от дневника за продажби ще се установи, че фактурата е издадена на друг получател, с друга данъчна основа и ДДС. Проверяващият ще изиска фактурата за покупка от получателя и ще установи, че е правилно издадена, но е допусната грешка в номера й при въвеждането в дневника за покупките. Ще издаде покана по чл. 103 от ДОПК или ще препоръча да се извърши корекция в следващия данъчен период.

Може да има и обратната ситуация: Доставчик от България е издал фактура на получател от България. И двамата са регистрирани по ЗДДС. Фактурата е издадена правилно, без допуснати грешки или поправки и съдържа съответните реквизити. Доставчикът при въвеждане на фактурата в дневника за продажби е допуснал грешка и е въвел объркан номер на фактура. Получателят е въвел правилно фактурата в дневника за покупки. Какво следва?

Ще се извърши проверка на доставчика, ще се изиска фактурата, ще бъде издаде покана по чл. 103 от ДОПК за корекция.

Научете повече: Покана от НАП за корекция по ДОПК

Сподели

Счетоводни услуги
Счетоводни услуги

Още по темата

ДДС Калкулатори