Объркан номер на фактура в ДДС дневници

Предполагаме следната фактическа обстановка: доставчик от България е издал фактура на получател от България. И двамата са регистрирани по ЗДДС. Фактурата е издадена правилно, без допуснати грешки или поправки и съдържа съответните реквизити:

  1. наименование на документа;
  2. пореден десетразряден номер, съдържащ само арабски цифри, базиран на една или повече серии в зависимост от отчетните нужди на данъчно задълженото лице, който идентифицира фактурата уникално;
  3. дата на издаване;
  4. име и адрес на доставчика;
  5. идентификационен номер по чл. 94, ал. 2 на доставчика,

6.

  1. име и адрес на получателя по доставката;
  2. идентификационен номер по чл. 94, ал. 2 на получателя
  3. количеството и вида на стоката или вида на услугата;
  4. датата, на която е възникнало данъчното събитие на доставката, или датата, на която е получено плащането;
  5. единичната цена без данъка и данъчната основа на доставката, както и предоставените търговски отстъпки и намаления, ако те не са включени в единичната цена;
  6. ставката на данъка,
  7. размера на данъка;
  8. сумата за плащане, ако тя се различава от сумата на данъчната основа и на данъка;

Получателят при въвеждане на фактурата в дневника за покупки е допуснал грешка и е въвел неправилен номер. Доставчикът е въвел правилно фактурата в дневника за продажби. Какво следва?

При извършване на проверка на получателя ще се установи, че в дневника за продажби на доставчика няма фактура с такъв номер каквато има в дневника за покупки на получателя. Ако в дневника за покупки случайно е написан съществуващ номер от фактурите на доставчика, от дневника за продажби ще се установи, че фактурата е издадена на друг получател, с друга данъчна основа и ДДС. Проверяващият ще изиска фактурата за покупка от получателя и ще установи, че е правилно издадена, но е допусната грешка в номера й при въвеждането в дневника за покупките. Ще издаде покана по чл. 103 от ДОПК или ще препоръча да се извърши корекция в следващия данъчен период.

Може да има и обратната ситуация: Доставчик от България е издал фактура на получател от България. И двамата са регистрирани по ЗДДС. Фактурата е издадена правилно, без допуснати грешки или поправки и съдържа съответните реквизити. Доставчикът при въвеждане на фактурата в дневника за продажби е допуснал грешка и е въвел неправилен номер. Получателят е въвел правилно фактурата в дневника за покупки. Какво следва?

Ще се извърши проверка на доставчика, ще се изиска фактурата, ще бъде издаде покана по чл. 103 от ДОПК за корекция.

Сподели

Счетоводни услуги
Счетоводни услуги

Още по темата

ДДС Калкулатори